Consells per a la primavera

L’al·lèrgia al pol·len

pol·lenCongestió nasal, esternuts, llagrimeig, enrogiment dels ulls… Aquests són alguns dels símptomes de l’al·lèrgia al pol·len, molt freqüent durant els mesos de primavera.

El pol·len és un polsim format per les cèl·lules masculines reproductores de les plantes amb flors i es transporta a través del vent. L’al·lèrgia a aquesta substància és la resposta del sistema immunitari en entrar-hi en contacte per via respiratòria o els ulls.

Què cal fer si el nostre fill té al·lèrgia al pol·len?
Al·lèrgies

Consells de prevenció

  • Identifiqueu el tipus de pol·len que us provoca al·lèrgia per conèixer millor les plantes que el produeixen.
  • Consulteu els nivells actuals i les prediccions de pol·len a Catalunya.
  • Tanqueu les finestres de casa durant la nit.
  • Procureu no desplaçar-vos en moto o en bicicleta. Si aneu en cotxe, feu-ho amb les finestres tancades.
  • Si voleu fer activitats a l’aire lliure, eviteu les zones on hi ha plantes que us produeixen al·lèrgia i les hores de màxima concentració de pol·len (de les 5.00 a les 10.00 hores i de les 19.00 a les 22.00 hores).
  • Esteneu la roba dins de casa per evitar que s’hi acumuli pol·len.
  • Utilitzeu ulleres de sol.
  • Alguns dels medicaments utilitzats en el tractament contra les al·lèrgies poden causar somnolència i afectar la capacitat de conduir vehicles. Reviseu els advertiments que apareixen a l’envàs i el prospecte dels medicaments, i la informació que trobareu al vídeo del Canal Salut Medicaments i conducció. Salut i seguretat.

L’aire lliure

L’arribada del bon temps convida a fer més activitats a l’aire lliure, com ara pícnics i excursions. Hi ha alguns consells que us ajudaran a gaudir-ne amb salut.

Protegiu-vos del sol

sol

Després dels mesos de fred, els dies s’allarguen i es pot començar a gaudir del sol. Tot i que hi ha la falsa creença que aquests primers raigs de sol són inofensius, el cert és que poden esdevenir tan perillosos per a la pell com els de l’estiu. Per evitar riscos és important aplicar algunes de les mesures de protecció solar següents:

  • Utilitzeu crema protectora, barret i ulleres de sol. La crema hauria de tenir un filtre solar amb factor de protecció entre 30 i 50.
  • Si voleu bronzejar-vos, feu-ho gradualment.
  • Eviteu l’exposició solar en les hores de més radiació (entre les 12.00 i les 16.00 hores).
  • Extremeu les precaucions en els nadons i els infants, ja que la seva pell és extremadament sensible a les radiacions solars i tenen un risc més elevat de patir cremades.

Preveniu les picades d’insectes

abella

A la primavera els arbres comencen a florir per atreure els insectes, com ara les abelles i les vespes, que els pol·linitzen. Per això, durant aquesta època de l’any, cal prendre mesures per evitar-ne les picades i saber actuar en cas que se n’hagin produït.

La majoria de les picades d’insectes produeixen molèsties locals, com ara picor, dolor, cremor i formigueig. Tot i que és menys freqüent, també poden causar reaccions al·lèrgiques que en alguns casos poden ser greus.

Per evitar les picades utilitzeu roba clara que cobreixi bé el cos. També podeu aplicar repel·lents d’insectes.

En cas de picada, cal rentar bé la pell amb aigua i un sabó neutre. Si el fibló ha quedat dins la pell, primer s’ha d’extreure (sense xuclar-lo ni prémer amb les mans) i després s’ha de rentar bé la zona afectada. Si ho feu amb unes pinces, procureu no enfonsar-lo més i així evitareu escampar el verí de l’insecte. Apliqueu fred local a la zona, que calma el dolor i la inflamació, i algun preparat amb amoníac, crema tòpica, analgèsic i/o antihistamínic oral.

Eviteu intoxicacions alimentàries

intoxicacio

És important que respecteu les normes d’higiene, preparació i conservació dels aliments, especialment si opteu per endur-vos la carmanyola i gaudir del menjar a l’aire lliure.

El temps transcorregut entre el moment de preparar els aliments i el de consumir-los, sobretot quan les temperatures comencen a pujar, pot afavorir el creixement microbià i causar una intoxicació alimentària. Per això, cal seguir les recomanacions següents:

  • Renteu bé els vegetals i les fruites abans de sortir de casa.
  • Renteu-vos les mans abans de començar a manipular els aliments.
  • Eviteu salses que portin ou.
  • Feu servir una nevera de pícnic per mantenir la cadena del fred.

Viatgeu amb seguretat

cotxe

L’arribada del bon temps afavoreix els desplaçaments i els viatges per gaudir del lleure fora de casa i en un entorn agradable.

Si esteu planificant un viatge, informeu-vos de les característiques del país de destinació i dels riscos que pot tenir per a la vostra salut visitar-lo. Cal que us vacuneu contra alguna malaltia? Busqueu tota la informació necessària per evitar o minimitzar riscos i viure l’experiència amb seguretat.

Si us desplaceu en cotxe, conduïu de manera segura i eviteu riscos. Per tant:

  • No consumiu begudes alcohòliques.
  • Si esteu prenent algun medicament, pregunteu al personal sanitari si pot afectar la conducció.
  • Utilitzeu sempre el cinturó de seguretat i recordeu que els infants s’han de subjectar sempre amb dispositius homologats apropiats al seu pes i la seva alçada.
  • No poseu en perill la vostra vida ni la de les altres persones: conduïu amb prudència i respecteu sempre els límits de velocitat i les normes de trànsit.

Vida activa i alimentació saludable

Busqueu sempre l’ocasió per ser actius

Quantes hores al dia passeu asseguts? Aprofiteu que el dia s’allarga i que el clima millora per fer alguna activitat. Busqueu la que més us agradi i compartiu-la amb la parella, la família o els amics.

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana fer trenta minuts d’activitat física, almenys cinc dies a la setmana. Sumeu minuts d’activitat al llarg del dia: camineu a bon pas, pugeu escales, jugueu activament amb els vostres fills o néts, sortiu a ballar, treballeu a l’hort, arregleu el jardí…bici

Si comenceu alguna activitat, feu-ho progressivament per evitar lesions.

L’activitat física és beneficiosa a qualsevol edat. Als infants els ajuda a relacionar-se amb els altres i a créixer millor, més alegres i més sans. En el cas de la gent gran, contribueix a mantenir i restablir, en part, la força, l’equilibri, la flexibilitat i la resistència de l’aparell circulatori.

Aprofiteu la varietat de fruita i verdura que us ofereix la primavera

Alimentació
  • Consumiu-ne, com a mínim, cinc racions al dia: pèsols, carxofes, maduixes, taronges, préssecs… Recordeu que, juntament amb l’oli d’oliva, els llegums, els fruits secs i el peix, són la base de l’alimentació mediterrània.
  • Opteu pels aliments integrals i els làctics desnatats.
  • Beveu aigua.
  • Limiteu el consum d’alcohol, greixos, sucres i sal.
 Alimentació

Les drogues, ben lluny

El bon temps afavoreix les reunions socials, sovint associades al consum de tabac i alcohol. Aquestes dues drogues són les més consumides i acceptades socialment. Es tracta de substàncies legals, però molt addictives, que perjudiquen la salut de les persones que en prenen.

Canal Drogues 

Eviteu el fum

Aprofiteu aquesta època de l’any per deixar el tabac. És una de les millors coses que podeu fer per vosaltres i pels que us envolten. Deixar de fumar permet, entre d’altres coses:

  • Guanyar salut i agilitat, en general.
  • fum

    Millorar el funcionament dels aparells respiratori i cardiovascular, i del sistema nerviós.

  • Disminuir el risc de patir càncer de pulmó, infart de miocardi i bronquitis crònica.
  • Millorar l’aspecte de la pell i de les dents.
  • Gaudir de nou del gust del menjar i del perfum de les flors.
  • Estalviar diners.
  • Respectar el dret de les altres persones a respirar aire pur i a estar protegides de l’exposició al fum de tabac.

Si fumeu, eviteu fer-ho en el cotxe o en espais tancats, especialment en presència dels infants.

Deixar de fumar
Els fàrmacs que ens ajuden a deixar de fumar

Limiteu el consum d’alcohol

Alcohol

El consum excessiu i habitual d’alcohol perjudica el fetge i el pàncrees, causa gastritis i úlceres d’estómac, desnutrició i trastorns al sistema nerviós. Pot augmentar el risc de patir lesions, agreujar problemes físics, psíquics i socials, i pot perjudicar les relacions familiars i laborals.

L’acohol és una substància depressora del sistema nerviós central; consumir-ne genera somnolència i relaxació. Això afecta d’una manera important l’atenció i la coordinació i incrementa el risc de patir accidents de trànsit i laborals.

Per evitar-ne el consum, gaudiu del vostre lleure amb accions que no necessàriament comportin beure, com ara fer activitat física.

Si consumiu alcohol, feu-ho amb moderació. Escolliu begudes de baixa graduació i beveu fent glops petits.

Alcohol
Intoxicació etílica aguda

La salut al dia

Reviseu el calendari vacunal dels vostres fills

vacuna

Els vostres fills estan vacunats correctament? Recordeu que la vacunació és la millor manera de protegir-los de les malalties i d’evitar que les transmetin a altres persones.

Les vacunes tenen la capacitat de provocar una resposta del sistema immunitari similar a la que produiria la malaltia. D’aquesta manera, el cos crea defenses que en un futur han d’evitar que es contregui la malaltia en cas que la persona hi estigui exposada.

Per això és important que consulteu el calendari de vacunacions sistemàtiques. Si detecteu que als vostres fills els en fa falta alguna dosi, contacteu amb el vostre professional de referència.

Per millorar el control i el seguiment del calendari, us podeu descarregar l’aplicació per a dispositius mòbils iVacunes. Es tracta d’una eina que informa sobre les diferents vacunes i sobre la data en què se n’han d’administrar les properes dosis.

Vacunacions 
Vacunes 

Participeu en els programes de detecció precoç de malalties

programa_deteccio

La detecció del càncer en les fases inicials és fonamental per millorar el pronòstic de la malaltia. Per això, es conviden certs grups de població a fer-se una prova que permeti detectar la presència encara asimptomàtica d’alguns tipus de càncers freqüents en el nostre medi. Les proves recomanades són:

  • Una mamografia cada dos anys a les dones d’entre els 50 i els 69 anys per detectar el càncer de mama. A les dones que es troben en aquesta franja d’edat se’ls fa arribar una carta al domicili amb la indicació de la data i l’hora per a l’exploració.
  • Una citologia cada tres anys a les dones a partir dels 25 anys i/o 3 anys després de l’inici de les relacions sexuals, fins als 65 anys, per detectar el càncer del coll uterí. Per realitzar-la cal adreçar-se al centre d’atenció sexual i reproductiva o a l’equip d’atenció primària corresponent.
  • Un test de sang en femta cada dos anys als homes i les dones d’entre els 50 i els 69 anys per detectar el càncer colorectal. La invitació per participar en el programa es fa arribar per correu postal al domicili.

Controleu el vostre estat de salut amb revisions periòdiques

revisio

Quant temps fa que no aneu a l’oculista? I que no visiteu el dentista? Les revisions periòdiques són molt importants per al diagnòstic precoç de malalties i l’aplicació del tractament adequat. Aprofiteu la primavera per realitzar les revisions periòdiques recomanades que ajuden a garantir un bon estat de salut.

  • Visiteu l’oftalmòleg i l’odontòleg, com a mínim, un cop l’any.
  • Controleu el vostre pes.
  • Vacuneu-vos en els casos que sigui necessari. L’administració de vacunes no només es limita a l’edat infantil. A l’edat adulta cal rebre dosis de record d’algunes vacunes i cal vacunar-se també en circumstàncies determinades com ara l’embaràs o en cas d’un viatge a països o zones amb malalties endèmiques de les quals cal protegir-se.

El control de l’estrès

 

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Activitat Física, Al·lèrgies, Alcohol, Alimentació, Alimentació Saludable, Calendari de vacunacions, Caminades Saludables, Canal Salut, Càncer, Càncer de Mama, Drogues, EAP Montserrat, l'Observatori FAROS de l'Hospital Sant Joan de Déu, Obesitat, Odontologia, Oftalmologia, Picades i mossegades, Pla de Consum de Fruita a les Escoles, Tabac, Vacunes, Viatjar. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.